צנזורה עצמית

מי לא מציג נשים בירושלים? החברות החילוניות

למרות דבריו של ראש העיר וההאשמות שמופנות נגד חברות פרסום החוצות, נשים עדיין נעדרות משלטי החוצות בירושלים, נכתב ב-ynet

מודעה לכרטיס אדי על אוטובוס בירושלים. צילום: ג'סיקה פיין, חדו''שמודעה לכרטיס אדי על אוטובוס בירושלים. צילום: ג'סיקה פיין, חדו''ש

בנק הפועלים, הוניגמן, פוקס, קסטרו, סטודיו סי, אגד, פלאפון, קופת חולים כללית, קופת חולים מכבי, דפי זהב וחברות רבות אחרות הפיצו בירושלים מודעות פרסום שבהן לא נראות נשים, או שנשים מופיעות בהן באופן מצונזר. במקומות אחרים בישראל הפרסומות של חברות אלה כוללות דמויות של נשים, מציינת מירב קריסטל ב-ynet, אבל לא בירושלים.

המפרסמים נכנעים לתנאים שמציבות להם חברות השילוט בעיר, שמעדיפות לא לפרסם בעיר מודעות שבהן נראות נשים, מחשש להתנכלות של חרדים קיצונים. ברוב המקרים נשים אינן מופיעות בשלטים לא בגלל דרישה חרדית, אלא עקב צנזורה עצמית. בעקבות מחאה על הדרת נשים משלטי הפרסום בעיר ודיווחים על כך בתקשורת, הצהיר ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, כי לא ירשה הדרת נשים והשחתת שלטים המציגים אותן. אבל המחאה ודבריו של ראש העיר לא חוללו שינוי עד כה. המפרסמים לא שינו ממנהגם ונשים עדיין אינן נראות על השלטים בירושלים.

מרשת סטודיו C, שהסירה דמות של אישה מפרסומיה בירושלים, נמסר: "סטודיו C הינו מותג נשי שתומך ופועל לבריאות האישה באשר היא. אנו נדרשים למצוא פתרונות שיאפשרו פנייה ונגישות לכל הנשים".

חברת האופנה הוניגמן, שבפרסומים שלה בירושלים לא מופיע ראשה של הדוגמנית סנדי בר, מסרה כי "הצגת קמפיין הוניגמן המדיר את תמונת הפרזנטורית בירושלים בניגוד לקמפיין הארצי, נכפתה עלינו על ידי חברת שילוט החוצות 'זהר חוצות'.

רשת פוקס, שבמודעות שלה בירושלים לא מופיעה בר רפאלי, טוענת: "כרשת הפונה לכלל הציבור בישראל, פוקס מגלה התחשבות באוכלוסייה החרדית ואיננה מפרסמת תמונות שאינן מקובלות במגזר החרדי באזורים הרלוונטיים".

הביקורת הופנתה נגד חברות פרסום החוצות הפועלות בירושלים - זוהר חוצות, אריאל וכנען. נטען כי הן אלה שמעודדות הדרת נשים מהשלטים.

רק ארבע מודעות נתלשו מתוך 140? זה נתון מדהים שרק מעיד שהצנזור הוא צנזור עצמי ולא קשור לוונדליזם

נסים חסון מזוהר חוצות לא הכחיש זאת. לדבריו, "השחיתו פוסטר של סטודיו C בראשל"צ ובאשקלון. צבעו לי את קמפיין קסטרו האחרון בזפת. אנחנו זכיינים בירושלים רק שנה, אבל אמרו לנו שזה מה שמקובל פה".

מפרסם אחד, המרכז הלאומי להשתלות, נהג בתחילה על פי "מה שמקובל פה". אבל בעקבות ביקורת חריפה על הסרת דמויות של מקמפיין כרטיס אדי של המרכז, הופסק הקמפיין בירושלים מוקדם מהצפוי. המרכז הלאומי להשתלות דורש מחברת כנען פרסום בתנועה, שמחזיקה בזיכיון לפרסם מודעות על אוטובוסים בירושלים, להעלות שם את הקמפיין המלא שלו.

אוהד גיבלי, סמנכ"ל שיווק של כנען פרסום בתנועה, שוקל את הבקשה של המרכז. "אני בודק אם יש אוטובוסים שבוודאות לא נכנסים לשכונות החרדיות ומקווה להתמקד בהם", הוא אומר.

הרב אורי אילון, ממובילי המחאה נגד הדרת נשים מהמרחב הציבורי בירושלים, אומר: "כל חברה שתמשיך לצנזר נשים, נדאג שכולם יידעו על זה". אילון ושותפיו לקבוצת המחאה "לא מצונזרת", הפועלת נגד הדרת נשים, שואבים עידוד מכך שמבין 140 מודעות המציגות נשים שהופצו בעיר, רק ארבע-חמש נתלשו. המודעות הופצו באמצעות אריאל, חברה בת של העירייה.

"בשלטי אריאל מאוד התפלאו. הם חשבו שכל הפוסטרים ייתלשו מיד", אומר אילון. "רק ארבע מודעות נתלשו מתוך 140? זה נתון מדהים שרק מעיד שהצנזור הוא צנזור עצמי ולא קשור לוונדליזם. בנינו לעצמנו חומות של היסטריה. ומאז אפשר לראות שהחלו לטפטף נשים לשלטי אריאל. שם מתחילים לראות שינוי".

לדברי אילון, גם בעיריית ירושלים לא רואים שום שינוי בינתיים. "על הלוחות שבהם מפרסמים קמפיינים עירוניים לא הופיעה אף לא אישה אחת. המודעה החדשה של העירייה, 'ריצת הלילה של עמינח', שכוללת צלליות, מוכיחה שהמגמה נמשכת".

לכתבה המלאה



איך תוכל לפעול?