הדרת בני אדם
למה הופסק פרסום שלטים על אוטובוסים בירושלים
הסכם של אגד וכנען קובע כי לא יתפרסמו שלטים עם דמויות אנושיות בבירה, מחשש לאלימות חרדית. תנועת "ירושלמים": היום אין דמויות בפרסום בירושלים – מחר לא יהיו דמויות בתל אביב
01/10/2012 09:34
תגיות: הדרת נשים · מודעות על אוטובוסים · ירושלים · אגד · כנען · "ירושלמים" · אורי איילון · רחל עזריה
מודעה לכרטיס אדי על אוטובוס בירושלים (צילום אילוסטרציה). צילום: ג'סיקה פיין, חדו''ש
שרית זוסמן הצטלמה בחודשים האחרונים לשלט שהיה אמור להופיע על אוטובוסים של אגד בירושלים, במסגרת מסע ציבורי נגד הדרת נשים משלטי פרסומת בעיר. זוסמן, תושבת ירושלים בת 36, דתייה, אמרה ל"TheMarker" כי הצטלמה לשלט מפני שהיא מרגישה "חלק מהמגזר, חלק מהנוף, ולא התכוונתי לתת שידחקו אותי לקרן זווית. אין שום דבר פוגעני בנשים במרחב הציבורי".
אבל השלט עם תמונתה מעולם לא הופיע על אוטובוס. אגד וחברת כנען, הזכיינית הבלעדית לפרסום על אוטובוסים עירוניים של אגד ודן, סירבו להעלות את השלטים. תנועת "ירושלמים" וחברת מועצת העיר רחל עזריה הגישו לבג"ץ עתירה בעניין, שהתקבלה. בעקבות הפסיקה הודיע משרד התחבורה כי הוא מתנגד להדרת נשים מפרסומות. חברת כנען ותנועת "ירושלמים" החליפו מכתבים, אבל השלטים לא פורסמו. לבסוף, ב-27 באוגוסט, חתמו כנען ואגד על הסכם שלפיו על האוטובוסים של החברה בירושלים לא יופיעו עוד פרסומות עם דמויות אנושיות: לא נשים ולא גברים. "זה רק שיכנע אותי כמה המאבק הזה מוצדק", אומרת זוסמן.
בעוד שנה, באוקטובר 2013, מתכוונת אגד להפסיק לגמרי את הפרסום על האוטובוסים שלה בירושלים. אגד אינה יכולה להתחיל בכך כבר עכשיו, מפני שיש לה חוזה עם כנען. מנכ"ל כנען, אוהד גבלי, אומר כי באגד רצו להפסיק את הפרסום עכשיו, אבל בכנען הצליחו לשכנע אותה להמשיך לפרסם עד תום החוזה, בתנאי שהפרסום יהיה ללא דמויות.
דובר אגד, רון רטנר: "ברגע שבג"ץ אמר את דברו, החליטו היועצים המשפטיים של אגד וכנען שעד אוקטובר 2013 נפסיק לפרסם דמויות – ואחר כך נפסיק את הפרסום לחלוטין. אנחנו לא צריכים שאוטובוסים יהיו גוף פרסומי מסחרי. הם צריכים להסיע
רחל עזריה: זה כמו שאם יש בריון בבית הספר לא ניתן לילדים לצאת להפסקה, במקום לטפל בבריון
נוסעים". רטנר מוסיף: "אגד לא נכנעה לחרדים. מדובר בשיקול עסקי טהור. באגד סבורים שפרסום של דמויות על גבי אוטובוסים יסב לה נזקים כספיים בלתי נסבלים".
למרות ההצהרות על שיקולים מקצועיים וכלכליים, אגד וכנען נהפכו לשותפות במלחמת תרבות ובפועל הן מקדמות את הניצחון החרדי במערכה על דמותה של ירושלים. "בסיפור הזה יש אמירה חשובה מאוד כלפי החברה הישראלית", אומר מנכ"ל "ירושלמים", אורי איילון. "אי אפשר להפקיר את עיר הבירה. היום אין דמויות בפרסום בירושלים – מחר לא יהיו דמויות בתל אביב. זה לא יעלה על הדעת".
"ההחלטה של אגד אבסורדית", אומרת עזריה. "אם אכן פוגעים באוטובוסים של אגד, במקום לפנות למשטרה ולדרוש אכיפה – הולכים להעלים מהם את כל הנשים והגברים. זה כמו שאם יש בריון בבית הספר לא ניתן לילדים לצאת להפסקה, במקום לטפל בבריון".
החשש מוונדליזם, כך נראה, אינו מבוסס. נסים חסון, סמנכ"ל חברת זוהר שילוט חוצות, חשש במשך שנים לפרסם דמויות של נשים בירושלים. כשעשה זאת, השלטים נשרפו או שנשפכה עליהם זפת. בחודשים האחרונים, עקב עמדת העירייה נגד הדרת נשים, החליט להציג דמויות נשים על השלטים. לדבריו, מקרי הוונדליזם היו מעטים.
בתשובתה לבג"ץ בעתירה נגד אגד וכנען בנושא הסרת דמויות נשים מפרסומות מסרה הפרקליטות כי בשנה האחרונה לא הוגשו תלונות בגין השחתת מודעות באגד, "ואף קודם לכן לא זכורות תלונות בעניין זה".
"גם אגד וגם כנען מתארים מציאות שלא קיימת בירושלים", טוען איילון. "אין כמעט השחתות כיום. יש קצת השחרות זניחות של שלטים בכניסה לירושלים. בכל העיר מתפרסמים קמפיינים מלאים בנשים".
לכתבה ב"TheMarker"