אי שוויון ממשלתי
בין בתי קברות לרחובות הערים – הדרת הנשים מתעצמת
גל של הדרת נשים, הכולל דרישה להפרדה מגדרית בבתי קברות, באוטובוסים וגם ברחוב, מתפשט לאחרונה, אך משרדי הממשלה מתעלמים מדו"ח מחייב בסוגיה, שהם עצמם אימצו
21/11/2017 17:01
תגיות: מודיעין עילית · בית שמש · עתלית · הדרת נשים · בית קברות · אוטובוס · ישראל כץ · המשרד לשירותי דת
חרדים קיצונים בבית שמש תולים שלטי צניעות בלתי חוקיים, לאחר שהעירייה הסירה את הקודמים. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90
בשבוע שעבר פרסמו רבנים ממודיעין עילית הוראה, שלפיה ארבע השורות הראשונות בקווי התחבורה הציבורית בעיר החרדית יישמרו לגברים בלבד. נשים נדרשות לשבת בחלק האחורי של האוטובוס. ההוראה היא חלק מגל של אפליית נשים המתפשט בתחומים מגוונים ברחבי הארץ.
גל הדרת הנשים הזה, כפי שעולה מבדיקה שערך "הארץ", אינו מקבל מענה מצדם של חלק ממשרדי הממשלה והחלטות שקיבלו בתי משפט בנוגע לאפליית נשים אינן מיושמות.
דוגמאות לאפליית נשים ולהדרתן לא חסרות. למשל, ביולי 2016 הובאה למנוחות בבית הקברות בעתלית הגרפולוגית חנה קורן. בכניסה לאולם ההספדים הופרדו הנשים מהגברים וקיר הפריד בין שני חלקי האולם. גופתה של קורן הונחה באגף הגברים, אזור שבנותיה לא הורשו להיכנס אליו. הרב ניהל את הטקס בגבו אל הנשים.
ההפרדה בבית הקברות מנוגדת לדו"ח בנוגע להדרת נשים, שפרסם לפני כשלוש שנים צוות מטעם היועץ המשפטי לממשלה.
כמה פסקי דין קבעו כי שלטי צניעות בבית שמש מנוגדים לחוק והרשות המקומית צריכה להסיר אותם, אבל הם עדיין נראים היטב ברחובות העיר
הדו"ח אומץ על ידי משרדי הממשלה והוא מחייב. ההפרדה מנוגדת גם להוראות המשרד לשירותי דת. באפריל השנה הגישה עו"ד מירי נחמיאס מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה תביעה בעניין לבית משפט השלום בחיפה, וחברה קדישא בעתלית הרסה את הקיר המפריד.
המשרד לשירותי דת אינו היחיד שמתעלם מהדו"ח. שדולת הנשים הגישה בספטמבר תלונה לשר התחבורה, ישראל כץ, שלפיה חלק מהקורסים לנהיגה מונעת שמעבירים מרכז ישיבות בני עקיבא ורשת עמל מתקיימים בהפרדה מגדרית. משרד התחבורה לא השיב על התלונה. רק לאחר פנייה של "הארץ" מסר המשרד כי "הפנייה נבחנת על ידי גורמים מקצועיים".
בכמה רחובות בבית שמש הוצבו שלטים הדורשים מנשים ללכת בלבוש צנוע או מכתיבים הפרדה מגדרית ברחוב – גברים נדרשים ללכת בצד אחד, נשים בצד השני. כמה פסקי דין קבעו כי השלטים מנוגדים לחוק והרשות המקומית צריכה להסיר אותם, אבל הם עדיין נראים היטב ברחובות העיר.
לכתבה ב"הארץ"