שמרנות והדרה בבית הספר

הרפורמים אויבים, אוסלו אסון, נשים מודרות

מחקר שבו נסקרו עשרות ספרי לימוד שבהם נעשה שימוש במערכות החינוך החרדיות מגלה כי במרכזם עומדת האיבה לכל מי שאינו חרדי – חילונים, שמאלנים, רפורמים וערבים

ילדים בתלמוד תורה בביתר עילית בתחילת שנת הלימודים תשעג 19.08.2012 צילום נתי שוחט פלאש 90.jpgילדים בתלמוד תורה בביתר עילית (צילום אילוסטרציה). צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הרפורמים מתוארים כאויבים שפלים, החילונים ומנהיגי הציונות כמי שניסו להמיר את דתם של עולים חדשים, ציורים ותמונות מצונזרים ואין אזכור של קשרים בין בנים לבנות. כך נראים ספרי הלימוד במערכות החינוך החרדיות, לפי מחקר מקיף שממצאיו העיקריים מובאים ב"ידיעות אחרונות". הממצא העיקרי: במרכז ספרי הלימוד החרדיים עומדת האיבה לכל מי שאינו חרדי – חילונים, שמאלנים, רפורמים וערבים.

החוקרים, ד"ר אלדד פרדו ותהילה גמליאל, בדקו את העמדות והסטריאוטיפים המאפיינים כמאה ספרי לימוד שבהם נעשה שימוש במערכות החינוך החרדיות. הספרים שנסקרו עוסקים במגוון תחומים: ספרות, היסטוריה, גיאוגרפיה, אזרחות, מדעים ותנ"ך.

הקמתה של מדינת ישראל מתוארת בספרי הלימוד החרדיים כחטא נגד העם היהודי: "כאשר קמה המדינה, עסקנים מפלגתיים, שליחי הסתדרות העובדים והסוכנות ופקידים אחרים, ניצלו את הסמכויות שנמסרו להם והעבירו את העולים, ובעיקר את ילדיהם, על דתם".

טענה נוספת היא שהשלטון החילוני לא בחל באמצעים שנועדו להפוך עולים חדשים לחילונים: "הם גזזו את פאותיהם של ילדי תימן בטענה שיש בהם כינים, מנעו מההורים סידור בעבודה כאשר סירבו לשלוח את ילדיהם לבתי ספר חילוניים, וקיפחו אותם בכל שאר הצרכים, כמו אוכל, דיור ותנאים סניטריים".

הקמת המדינה מתוארת בספרי הלימוד החרדיים כחטא נגד העם היהודי

לפי המחקר, שנערך במכון IMPACT–SE, ספרי הלימוד החרדיים מתעלמים כמעט לחלוטין מהסכסוך הישראלי־הפלסטיני ומהזהות הלאומית הפלסטינית. מחבריהם מסכימים שהערבים אזרחי ישראל הם אזרחים שווי זכויות, אך טוענים שהם מתעקשים על הזכות להזדהות עם ערביי השטחים, הפלסטינים.

הדיון בשאלה הפלסטינית מסתכם בהתייחסות להסכמי אוסלו כאל האסון הגדול ביותר שקרה למדינת ישראל. מחבריהם של ספרי הלימוד החרדיים מאשימים בהסכמים אלה את מפלגות השמאל הישראליות, שסייעו ליאסר ערפאת להגשים את תוכניתו הזדונית.

בתחומים נוספים מבטאים הספרים עמדות שמרניות ומדירות. ספרי טבע ומדע, למשל, אינם מתייחסים כלל לתיאוריית האבולוציה של צ'רלס דרווין. יש בהם התייחסות מצומצמת לגילויים מדעיים חשובים, תוך הדגשת המקורות התורניים והנסיים לגילויים אלה.

ספרי הלימוד אמנם מייחסים לנשים מעמד גבוה יותר מבעבר, בעיקר מכיוון שהן אחראיות לפרנסת המשפחה, אבל מדגישים כי הן אחראיות לכל עבודות הבית, כדי לאפשר לגברים להתרכז בלימוד תורה.

על פי רוב, נשים חרדיות מודרות מספרי הלימוד. בספרים אין תצלומים של נשים. לדוגמה, בספר אנגלית לכיתה ב' מתבקשים התלמידים לענות על שאלות הקשורות ליחסי משפחה. בספר מופיעות שתי תמונות – באחת נראים גברים ובאחרת אמורות להופיע נשים, אלא שבפועל נראים רק כיסאות ריקים.

לכתבה ב"ידיעות אחרונות"



איך תוכל לפעול?