חוסר סבירות קיצוני

מרצ עתרה לבג"ץ בדרישה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת

העותרים דורשים לבטל את החלטתו של השר ישראל כץ, המונעת תחבורה ציבורית בשבת בתל אביב

שר התחבורה, ישראל כץ. צילום: David Fainshtein, Jerusalem. wikipediaשר התחבורה, ישראל כץ. צילום: David Fainshtein, Jerusalem. wikipedia

סיעת מרצ בעיריית תל אביב, חברי מרצ וחברים נוספים בעירייה הגישו עתירה לבג"ץ, בדרישה לבטל את החלטתו של שר התחבורה, האוסרת על עיריית תל אביב להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. בעתירה נטען כי קידום תחבורה ציבורית בשבת הוא יעד למדיניות כוללת בכל ימות השנה.

העותרים טוענים כי החלטתו של שר התחבורה, ישראל כץ, נסמכת על שיקול אחד בלבד – הצורך בקיומו של הסטטוס-קוו – ולכן היא נגועה בחוסר סבירות קיצוני. לדברי העותרים, לתחבורה ציבורית יש יתרונות סביבתיים ובריאותיים והיא גם משפרת את הנגישות והניידות של קבוצות אוכלוסייה רבות ובראשן צעירים, מבוגרים ובעלי מוגבלויות.

נציגי מרצ טוענים גם, שהעובדה ש-40% מתושבי תל אביב אינם בעלי רכב מצדיקה את ההחלטה לאשר תחבורה ציבורית בשבת. החלטה זאת התקבלה בעיריית תל אביב לפני כמה שבועות, אך בוטלה על ידי כץ. חבר הכנסת ניצן הורוביץ ממרצ אמר, "תחבורה ציבורית יעילה חייבת לעבוד שבעה ימים בשבוע. זהו שירות חיוני, שהשבתתו בגלל כפייה דתית היא בלתי נסבלת ופוגעת בחברה, בסביבה ובמשק".

תחבורה ציבורית יעילה חייבת לעבוד שבעה ימים בשבוע. זהו שירות חיוני, שהשבתתו בגלל כפייה דתית היא בלתי נסבלת

ב-ynet מזכירים כי מרצ חתמה בעבר על הסכמים קואליציוניים, המנטרלים את האפשרות להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. בהסכם קואליציוני עם ש"ס ויהדות התורה מ-1999, שנחתם עם הקמת ממשלתו של אהוד ברק, הובטח כי "בתקופת כהונתה של הכנסת ה-15 יישמר הסטטוס-קוו בענייני דת, והממשלה תדאג לכך". עוד נקבע כי "הממשלה תעשה לכבד את השבת ומועדי ישראל, ששמרו על קיומנו כעם".

במשרד התחבורה לא רואים צורך בשינוי המצב הקיים. יהודה אלבז, האחראי על תחבורה ציבורית במשרד, הבהיר בעבר כי "בגוש דן אין ביקושים סמויים לתחבורה ציבורית בשבת, שלא זוכים למענה. קשה לבוא ולהגיד שמשרד התחבורה צריך להתערב, כי יש צורך חיוני שלא נמצא לו מענה. בחיפה הביקושים בשבת ברורים יותר, ולכן יש שירות של תחבורה ציבורית גם בסופי שבוע".

לידיעה ב-ynet



איך תוכל לפעול?