בלשנים בעקבות הליסטים

מה מקור המילה מלסטם בכתבי הרמב"ם?

בסטיקר של חדו"ש מופיע ציטוט של הרמב"ם, שלפיו אדם העוסק בתורה שאין עמה מלאכה, סופו "שיהא מלסטם את הבריות". בבלוג "דגש קל" דנים בשורשי המילה "ליסטים"

מה הרמב''ם חשב על קצבת הבטחת ההכנסה לאברכים. עיצוב: אריה זונשיין, lionwaysמה הרמב''ם חשב על קצבת הבטחת ההכנסה לאברכים. עיצוב: אריה זונשיין, lionways

ציטוט מהרמב"ם שמופיע על שטר של הרמב"ם שעיצבה עמותת חדו"ש מעורר דיון לשוני בבלוג "דגש קל". איתמר קסטנר מנסה להתחקות אחר שורשי המילה "מלסטם", המוזכרת בציטוט מהרמב"ם.

בסוף הציטוט מ"הלכות תלמוד תורה" לרמב"ם, שמופיע על השטר שמפיצה חדו"ש, נכתב: "אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון וסוף אדם זה שיהא מלסטם את הבריות".

קסטנר מסביר כי הפועל ללסטם נגזר משם העצם ליסטים, שמקורו ביוונית. הוא מצטט את האתר "השפה העברית", שלפיו "המילה [ליסטים] נוצרה כתוצאה מטעות כתיב – המילה היוונית ליסטיס נקראה 'ליסטים' (מ' סופית במקום ס') והובנה בטעות כצורת רבים". כלומר, בגלל קריאה שגויה נכתבה בעברית בסוף המילה האות מ"ם סופית ולא סמ"ך. כך נוצר בעברית שורש חדש – ל.ס.ט.מ, אף על פי שבמקור המ"ם אינה חלק מן השורש. מהשורש החדש נגזר הפועל "מלסטם".

הפועל ללסטם נגזר מהשם היווני ליסטיס

בעקבות הפרסום התעורר דיון על משמעות המילה ליסטים בפייסבוק. חגי משגב מצטט את רש"י, שכתב "ליסטים אתם", ומכאן שהמילה ליסטים היא ברבים. הוא מביא גם את הגרסה הארמית של המילה – ליסטאה – בצורת יחיד.

טובה אבן חן כותבת לשחר אילן, סמנכ"ל חדו"ש, כי הרמב"ם הקפיד מאוד, במרבית התחומים, להגיע ל"שביל הזהב". "זה רחוק מאוד ממה שהארגון שלך מוכן לשאת, ועל כן להביא את הרמב"ם, כמו גם את הדיון הבלשני – זה לא יותר מפופוליזם זול".

בתגובה כותב אילן: "אין לחדו"ש שום עמדה בשאלה אם צריך לקיים את פסקי הרמב"ם או לא. היא פשוט לא צד בעניין. היא בעד זכותם של אנשים לקיים אותם כשהם לא פוגעים באחרים ובחברה ונגד נסיונות לכפות אותם על אחרים".

לדיון בבלוג "דגש קל"

 לדיון בדף הפייסבוק של שחר אילן



איך תוכל לפעול?