פגיעה בשכבות המוחלשות

למרות התמיכה הציבורית הרחבה, אין אוטובוסים בשבת

יותר מ-90% מהחילונים תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, אבל שינוי הסטטוס קוו בתחום התחבורה אינו נראה באופק

תחנת אוטובוסים ברחוב אלנבי בתל אביב. צילום: סרג' אטל, פלאש 90תחנת אוטובוסים ברחוב אלנבי בתל אביב (צילום אילוסטרציה). צילום: סרג' אטל, פלאש 90

אחת הסיבות למספר הרב של כלי רכב פרטיים ולעומס בכבישים היא השבתת התחבורה הציבורית בשבת. ההסבר לטענה זו פשוט: כל עוד התחבורה הציבורית בישראל אינה פועלת באופן סדיר בסופי שבוע ובחגים, המגזר החילוני לא יכול להרשות לעצמו לוותר על המכונית הפרטית. אדם שקנה מכונית כדי לבקר קרובים, לטייל ולבלות בשבת – משום שאין אפשרות מעשית אחרת להתנייד בשבת לביקורי משפחה, טיולים ובילויים – משתמש בה גם בשאר ימות השבוע. מכאן הצפיפות הגבוהה בכבישים.

לפי סקר שהוצג באחרונה במחקר של המכללה החברתית־כלכלית, יותר מ-90% מהחילונים תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. גם בקרב הדתיים, רבע מהנשאלים (שמחזיקים בכלי רכב) השיבו שהם תומכים בהפעלת שירותי תחבורה בשבת. בכל הנוגע לתחבורה ציבורית בשבת, שמירה על הסטטוס קוו פירושה פגיעה בחופש התנועה של אוכלוסיות

במסגרת פרויקט נוע תנוע פועל בשבת קו אוטובוס שעובר ברחובות מרכזיים בתל אביב ובגבעתיים

מוחלשות, שאין ברשותן מכונית פרטית. השכבות החלשות נאלצות להסתמך במוניות שירות שנמצאות בבעלות פרטית ועל כן אינן מנועות מעבודה בימי המנוחה.

את הוואקום התחבורתי בשבת מנסים למלא בשנים האחרונות מיזמים פרטיים. אחד מהם, מציין "TheMarker", הוא פרויקט נוע תנוע של אגודת ואף על פי כן, המפעילה בשבת קו אוטובוס במסלול קו 63 של דן, ועובר ברחובות מרכזיים בתל אביב ובגבעתיים. בקו משתמשים כ-1,500 חברי האגודה, הפתוחה להרשמה לכלל הציבור, ומתכננים להוסיף בקרוב קווים במרכז.

אבל מערכי תחבורה ציבורית שמופעלים על ידי אגודות שיתופיות הם פתרון מוגבל, שיתקשה לתפוס תאוצה ללא תמיכה מצד הרשויות. חלק מהעיריות, כמו הרצליה, רעננה וראשון לציון, מסבסדות פרויקטים להסעות בשבת אל חופי הים ומוקדי הבילויים. אבל מרבית הרשויות המקומיות מעדיפות להותיר את ההתמודדות עם הבעיה ליזמים פרטיים.

לידיעה ב"TheMarker"



איך תוכל לפעול?