פיקוח חברתי
הבן יוצא לשאלה. למה ההורים יושבים שבעה?
האנתרופולוג ד"ר שלומי דורון בדק מדוע הורים מתאבלים על ילדיהם שעוזבים את העולם החרדי. המסקנה: הם יושבים שבעה כדי להציל את שאר הילדים ולסמן את גבולות החברה
07/12/2011 17:02
תגיות: יציאה לשאלה · שבעה · קריעה · ד"ר שלומי דורון · ynet
שכונה חרדית בירושלים, צילום:
Ben Piven, flickr
כשהיה בן 21 החליט יצחק לשכור דירה ומצא לעצמו עבודה חדשה. בתגובה הודיעו לו הוריו כי מבחינתם הוא חשוב כמת. הם קרעו עליו קריעה וישבו שבעה. כך נוהגים הורים חרדים רבים, שבניהם מחליטים לצאת לשאלה.
האנתרופולוג ד"ר שלומי דורון מהמכללה האקדמית אשקלון בחן, לראשונה במחקר אקדמי, את תופעת האבלות על בנים חוזרים בשאלה בחברה החרדית. הוא מצא שמנהגי אבלות הם תגובה נפוצה רק בחברה החרדית-האשכנזית. יותר משהמנהגים שתוארו כן מביעים אבל על היוצא בשאלה, הם נועדו להבטיח שסיכויי השידוך של אחיו לא ייפגעו.
"ביהדות לא יושבים שבעה על אדם חי", אומר דורון לצופיה הירשפלד מ-ynet. "אפשר לנדות אותו או לעשות עליו חרם, אבל במקורות העתיקים יותר אין עדות לשבעה. רק בעדויות מאוחרות מוזכר שיושבים שבעה על מחללי שבת בפרהסיא". בעבודת הדוקטורט שלו ריאיין דורון כ-200 יוצאים בשאלה מהעולם החרדי. "אני יכול להגיד שהמילים 'מוות' ו'קריעה' היו קיימות אצל כולם", הוא אומר. "מי שעוזב את העולם החרדי יודע שזה סוג של מוות – גם אם לא בכל המקרים המשפחה יושבת שבעה הלכה למעשה".
לדבריו, התופעה חוצה מגזרים. גם ליטאים וגם חסידים יושבים שבעה על בנים שיצאו לשאלה, אבל היא מאפיינת רק משפחות
מי שעוזב את העולם החרדי יודע שזה סוג של מוות – גם אם לא בכל המקרים המשפחה יושבת שבעה הלכה למעשה
אשכנזיות. "אצל הספרדים יש יותר חשיבות למשפחה מאשר ל'חברת הלומדים' ול'מסגרת הקהילתית'". לקהילה יש תפקיד חשוב במנהגי האבלות על הבן שיצא לשאלה. אם צעיר יוצא לשאלה, הוריו חשים צער עמוק, אבל בשלב הראשון לרוב נעשים מאמצים לשכנע את הבן לחזור בו. רק אם המאמצים האלה נכשלים, הולכים אל הרב. ברוב המקרים הרב אומר להורים שעליהם להתנתק מהילד.
"יש רבנים שאומרים שצריך לשבת שבעה, כי אם הם לא יעשו את זה הכתם לא יוסר מהמשפחה וזה יפגע בשידוך של שאר הילדים. למעשה, המשפחות יושבות שבעה כדי להציל את שאר הילדים", אומר דורון.
לדבריו, ההורים יושבים שבעה על בן שיצא לשאלה כי "יש כאן עניין של שליטה. מי שולט על גבולות החברה. הם לא יושבים שבעה מסיבות אישיות, אני לא מאמין שאדם באמת רוצה לשבת שבעה על הילדים שלו. הקהילה היא זו שכופה את זה. היא יצרה את המנגנון הזה כי הוא מהווה עבורה פיקוח חברתי. זה משמש מחסום למי שרוצה לצאת. זה מציב גבול, ומי שיצא כבר לא יוכל לחזור מהמתים".
לכתבה המלאה