הכיסוי והגינוי
העדה החרדית מנסה לשים גבולות לנשות השאלים
ההקצנה של נשים המסרבות לטבול במקווה, ללדת בבית חולים ולציית לרבנים היא שגרמה לבד"ץ לפרסם גינוי חריף נגדן, כותבת תמר רותם ב"הארץ"
28/11/2011 17:26
תגיות: נשות השאלים · בד"ץ · תמר רותם · "כיכר השבת"
אישה חרדית ששל מכסה את פניה עם ילדיה במאה שערים. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הגינוי החריף שפרסם לאחרונה בד"ץ העדה החרדית נגד "נשות השאלים" מעיד על הניתוק ההולך וגובר בינן לבין החברה החרדית. בכתבה מקיפה ב"הארץ" מתארת תמר רותם שני אירועים משמעותיים שאירעו לאחרונה, שהובילו לגינוי.
אירוע אחד היה נישואים שניים של בחור בן פחות 18, שבתוך חודשים ספורים לאחר חתונתו נשא בחשאי אישה נוספת, לפני שקיבל גט מאשתו הראשונה. הסיבה לביטול הנישואים הראשונים היתה סירובה של האישה לטבול במקווה, שמקורה בהשתייכותה ל"נשות השאלים".
האירוע השני, שפורסם באתר "כיכר השבת", היה לידה של צעירה מקרב לובשות השאלים. האישה לא ילדה בבית החולים, אלא בביתה. המיילד היה אביה. הוסבר שבמשפחה מעדיפים שלא ללכת לבית החולים, מטעמי צניעות. בעדויות לפני חברי הבד"ץ לפני פרסום הגינוי הוקעו נשות השאלים על שאינן מקבלות סמכות רבנים, על שהן מוציאות את בנותיהן מבית הספר
בעדויות בבד"ץ הוקעו נשות השאלים על שאינן מקבלות סמכות רבנים ועל שהן מוציאות את בנותיהן מבית הספר
ומלמדות אותן בבית והחמור מכל: על שאינן מצייתות לחוקים המחמירים ביותר של ההלכה.
כנראה היו דרושים מקרים קיצוניים כמו אלה שתוארו לעיל, כדי להבהיר לרבנים שיש לשים גבולות, כותבת רותם. לראשונה הבינו שהתופעה של נשים הלובשות שאל, שכמייה מעל הבגדים או רדיד ארוך המכסה את ראשיהן ואת פניהן, צוברת תאוצה גם בחוגים הקנאיים בירושלים. בהתחלה, נדמה היה שהתופעה מאפיינת קבוצות שוליים, אבל כשהיא החלה להתפשט גם בשכונות החרדיות בירושלים, התברר שיש להתייחס אליה.
קבוצת הנשים המתבדלת ויחסה להלכה ולרבנים עוררו את הגינוי החריף, אבל ספק אם בד"ץ יוכל לשלוט בתופעה.
לכתבה המלאה