ילדים ללא עתיד

"ישראל היא המדינה המערבית היחידה ללא תוכנית לימודים מחייבת"

לדברי פרופ' דן בן דוד, ההימנעות מכפיית לימודי ליבה על החרדים היא הפקרות ובמדיניות זו דנה המדינה את החרדים לעוני

ילדים בתלמוד תורה בביתר עילית בתחילת שנת הלימודים תשעג 19.08.2012 צילום נתי שוחט פלאש 90.jpgילדים בתלמוד תורה בביתר עילית (צילום אילוסטרציה). צילום: נתי שוחט, פלאש 90

"המדינה לא הגדירה מה היא רוצה מהילדים. לא הגדרנו מה ילד שעולה מכיתה א' לכיתה ב' צריך לדעת. תוכניות החינוך אמורפיות ומשתנות מאזור לאזור ומבית ספר לבית ספר", אומר פרופ' דן בן דוד." בגלל זה נפלה הדרישה ללימודי מקצועות ליבה לחרדים: בית המשפט הורה למדינה לקבוע תקן לימודי לכלל הילדים לפני שקובעים את לימודי הליבה לחרדים".

לדברי בן דוד, נשיא מוסד שורש למחקר כלכלי-חברתי וכלכלן באוניברסיטת תל-אביב, "הגורם המשפיע ביותר על השכלת הילדים הוא השכלת ההורים, ובעיקר השכלת האמהות. לכן צריך להשקיע בעיקר באוכלוסיות בעלות השכלה נמוכה, כדי לשבור את מעגל העוני. בבתי הספר הערביים ההישגים הם מתחת לאלה של העולם השלישי. החרדים בכלל לא לומדים את

רק לפני חודשיים סגרו בניו יורק בית ספר חרדי שסירב ללמד את תוכנית הלימודים הממשלתית

החומר, ושתי האוכלוסיות האלה מהוות את מחצית הילדים בבתי הספר היסודיים.

"זו הפקרות של המדינה שאינה מספקת את המצעים הדרושים לחינוך הערבי, ואינה כופה חובת לימודי ליבה על החרדים כמו בכל מדינה מערבית", אמר בן דוד ל"מעריב". "כמו כל מדינה מערבית אנחנו מטילים חובת חינוך, אבל אנחנו המדינה המערבית היחידה שאין בה תוכנית לימודים מחייבת".

לדבריו, בארה"ב הורה יכול ללמד את ילדיו בבית, "אבל הם חייבים לעבור מבחנים ולהוכיח שהם יודעים את החומר שהמדינה דורשת לדעת. רק לפני חודשיים סגרו בניו יורק בית ספר חרדי שסירב ללמד את תוכנית הלימודים הממשלתית. רק בישראל הורים יכולים למנוע מילדיהם עתיד בשוק העבודה, והמדינה עוד מממנת את בתי הספר האלה".

לידיעה ב"מעריב"



איך תוכל לפעול?