השכלה נגד נשירה
חשיפה של חרדים להשכלה בגיל צעיר תמנע אנרכיה
כדי לאפשר לצעירים הנפלטים ממערכת החינוך החרדית שילוב טוב יותר בחברה, יש להעניק להם השכלה בגיל צעיר יותר, כותב איתמר בן עמי ב"TheMarker"
27/06/2011 05:33
תגיות: חינוך חרדי · נשירה · השתלבות · איתמר בן עמי
תלמידים בבית ספר חרדי בביתר עילית (צילום אילוסטרציה). צילום: נתי שוחט, פלאש 90
את ההשתלבות המסתמנת של צעירים חרדים במערכות ההשכלה והתעסוקה ובצה"ל יש לבחון על רקע הכישלון שנחלו רבים שעזבו את המסגרת החרדית וניסו להשתלב במערכות אלה, כותב איתמר בן עמי ב"TheMarker". לדבריו, השכלתו של ציבור זה הוזנחה הן על ידי המדינה הן על ידי הקהילה החרדית. יוצאי המסגרת החרדית נותרו ציבור שכוח ומודר.
אחוז הנשירה ממערכת החינוך החרדית הוא 20%-8%, מציין בן עמי, בעצמו תלמיד ישיבה לשעבר. לעתים קרובות הנושרים הם בנים למשפחות מוחלשות, שנדחקו לזרועות הדת על רקע מעמדן הפריפריאלי. הם מודרים מן המרכז החרדי האליטיסטי ונפלטים אל שולי החברה.
גם חלק מבוגרי הישיבות ה"נורמטיביים" לא הצליחו להשתלב בכולל ונדחקו למשרות שלא יאפשרו להם לפרנס את משפחתם בכבוד, אחרים פנו ללימודים גבוהים מתוך אמונה במיתוס, שבני ישיבה נושאים עמם מטען אינטלקטואלי המאפשר להם להשלים תעודת בגרות בשנה. "הנתונים האמפיריים, בניגוד לאלה המיתיים, מלמדים על מספר שערורייתי של עשרות אחוזי נשירה
לעתים קרובות הנושרים הם בנים למשפחות מוחלשות, שנדחקו לזרועות הדת על רקע מעמדן הפריפריאלי. הם מודרים מהמרכז החרדי ונפלטים אל שולי החברה
מהמכינות החרדיות הקדם-אקדמיות", מציין בן עמי.
ההנהגה ההגמונית החרדית חוששת מההשתלבות של צאן מרעיתה בכלכלה, בחברה ובצה"ל, שהוא חלק מתהליך ישראליזציה העובר על החברה החרדית. לכן ההשתלבות נעשית בתהליך אנרכי וללא תמיכה קהילתית. בהעדר סיוע חברתי, החזק הוא השורד. ההנהגה החרדית מאמצת את המשתלבים המצליחים, משיקולי תעמולה בעיקר, אבל איש אינו נותן את דעתו לנכשלים. הללו, כותב בן עמי, נידונים לדחיקה לשולי החברה.
לדבריו, המדינה אחראית לצייד את אזרחיה בכלים שיאפשרו להם להשתלב במוסדות החברה ועליה לדאוג לכך שצעירים חרדים רבים יותר ייחשפו להשכלה כללית בשלב מוקדם יותר. על המשתלבים החרדים מוטלת החובה להתנער מחיבוק הדוב של הנהגתם ולנסח חזון חדש, התואם את תפישת עולמם הישראלית, שיהיה הוגן, פלורליסטי ושוויוני יותר.
למאמר המלא ב"TheMarker"