פחד וחשבון באוויר

אל-על מפסידה בגלל החשש מהחרדים

החברה שומרת על הסטטוס-קוו ואינה מפעילה טיסות בשבת, כותב אריה אגוזי, אבל לפחד מתגובת החרדים אין בסיס

נמל התעופה בן-גוריון, צילום: ori, flickr נמל התעופה בן-גוריון, צילום: ori, flickr

זה שנים רבות אל-על אינה מפעילה טיסות בשבתות ובחגים. להתנהגות הזאת, כותב אריה אגוזי באתר News1, אין הסבר הגיוני והצדקה כלכלית בוודאי אין לה. החברה מסבירה שאם תטוס בשבת, תיפגע הנאמנות של המגזר החרדי לחברה. לנימוק הזה אין בסיס, שכן החרדים נאמנים לחברות שמוכרות כרטיסי טיסה זולים, לא למי שאינו טס בשבת.

אגוזי מזכיר שאל-על הפסיקה לטוס בשבתות ובחגים בעת שהיתה חברה ממשלתית. מאז נמכרו מניותיה לציבור, אבל החברה אינה מעזה לשנות את הסטטוס קוו. עמדת החברה מוארת באור מגוחך, מכיוון שטיסות המטען של אל-על ממריאות בשבת, וכך גם הטיסות של סאן-דור, החברה-הבת לטיסות שכר. לא מכבר נשלל רישיון ההפעלה של סאן-דור ונוסעיה מוטסים בטיסות של חברות ישראליות אחרות או בחברות זרות.

"אל-על חיה כבר שנים בפחד מתמיד מהעולם החרדי", כותב אגוזי. "פחד זה מוצא את ביטויו בהאפלת מסכי טלוויזיה

באל-על יודעים שאם החברה תחדש את טיסותיה בשבת יהיו כמה שבועות של מחאות חרדיות, אבל אחר כך הכל ישוב לתקנו

במטוסים בחלק מהטיסות, כדי שחס וחלילה איזה אברך צעיר לא יראה רגל של אישה או רחמנא ליצלן סצינת אהבה. זה נמשך בהתנצלויות מביכות בכל פעם שמטוס של אל-על נוחת בנתב"ג כמה דקות אחרי כניסת השבת בגלל תקלה טכנית או בעיות מזג אוויר".

גופים חרדיים, שמבינים היטב כי אל-על חוששת מהם, מנצלים זאת עד תום. באל-על יודעים שאם החברה תחדש את טיסותיה בשבת יהיו כמה ימים או שבועות של מחאות חרדיות, אבל אחר כך הכל ישוב לתקנו. למרות זאת, איש בחברה לא מוכן לקבל את ההחלטה ואל-על נפגעת מכך. כל מומחה תעופה מתחיל יסביר שחברת תעופה חייבת להפעיל את מטוסיה שבעה ימים בשבוע, כדי להיות רווחית לאורך זמן ולהתפתח. אבל כיום אין בין בכירי אל-על איש שמוכן להגיד: "מספיק. אנחנו חברה ככל החברות ואנחנו נטוס שבעה ימים בשבוע".

 לכתבה ב-News1



איך תוכל לפעול?