ללא ליווי במקווה

עזבו אותי מהבלנית

אני מכירה את הלכות הטבילה, כותבת יעל יחיאלי במאמר ב-ynet, אינני זקוקה לבלנית שתכריז כי הטבילה כשרה

מקווה טהרה לנשים בירושלים. צילום: zeevveez, flickrמקווה טהרה לנשים בירושלים. צילום: zeevveez, flickr

אחת לחודש נוהגת יעל יחיאלי לטבול במקווה. במאמר ב-ynet היא מתארת, כיצד בכל חודש עליה להסביר לבלנית שהיא נוהגת לטבול לבד.

"'הסירי את הבגדים, שבי על הכיסא וקראי לי כשאת מוכנה', כך מקבלת אותי רופאת הנשים כשאני באה לבדיקה", כותבת יחיאלי. "כך אני לא רוצה שתקבל אותי הבלנית אחת לחודש כאשר אני באה לטבול. אני לא רוצה לשמוע 'הסירי את הבגדים, וקראי לי כשאת מוכנה', אני לא רוצה שאלות חודרניות, אני בסך הכל רוצה לטבול".

טבילת האישה מקורה בתורה, הבלנית הגיעה בתורה שבעל-פה, כותבת יחיאלי. לדבריה, טהרת האישה הופקעה מידה וסמכות חיצונית צריכה לאשר את הטבילה. אבל, היא מסבירה, אין בכך צורך. "אני רוצה שהשירות יוצע לי על ידי הבלנית, שזו תשמש בתפקידה המילולי – אשת בית המרחץ (מהמלה היוונית balaneus)... אני רוצה לדאוג לעצמי, לוודא שגופי נקי ומוכן, שהסרתי את הלק והתכשיטים ואני מוכנה לטבילה. ואז אכנס להיטהר, אברך את ברכת הטבילה ואדאג שכל כולי

אני לא רוצה לשמוע 'הסירי את הבגדים, וקראי לי כשאת מוכנה', אני לא רוצה שאלות חודרניות, אני בסך הכל רוצה לטבול

אהיה בתוך המים (כולל שערותי הארוכות), ללא חציצה וללא הצצה. אטבול פעם אחת, שבע פעמים או יותר, אדע כי הטבילה כשרה, אצא מהמקווה, אתלבש, אשלם על השירות ואחזור לביתי בשמחה".

לדבריה, פסקי הלכה רבים שניתנו לאורך הדורות מאשרים כי אישה יכולה לטבול ללא בלנית. היא מצטטת לדוגמה את מחבר "השולחן ערוך", ר' יוסף קארו. בסעיף האחרון ברשימת הלכות הטבילה בספר נכתב: "נידה שטבלה בלא כוונה, כגון שנפלה לתוך המים או שירדה להקר, הרי זו מותרת לבעלה". "אפשר להבין שאם אישה נפלה בטעות לתוך מים, הרי ברור שלא היתה עמה אישה המאשרת את טבילתה, על טבילה כזו ר' יוסף קארו מכריז 'כשר'", כותבת יחיאלי.

"לא מעט נשים בוחרות מדי חודש לטבול במקווה. הן עושות זאת מסיבות שונות – דתיות, רוחניות, זוגיות ועוד. אך הן לא בוחרות במפגש עם הבלנית. את המפגש הזה הן נדרשות 'לבלוע' על מנת לקיים את בחירתן לטבול", היא מסכמת.

למאמר המלא



איך תוכל לפעול?