מדינה לכל היהודים
מחקר: יהודי העולם שואלים למה ישראל מתנכלת ליהדותם
דו"ח נרחב שבחן עמדות של יהודים בכל העולם בנוגע לישראל מעלה שאלה מהותית: אם ישראל בוחרת להיות מדינת העם היהודי, מדוע נתנה לכת קטנה וקנאית להשתלט על המרחב שלה?
22/05/2014 12:09
תגיות: ישראל · העם היהודי · מדינה יהודית ודמוקרטית · המכון למדיניות העם היהודי · שמואל רוזנר · נתן שרנסקי · רות גביזון
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש בלשכתו עם חיילים שעומדים לפני גיור בצה"ל (צילום אילוסטרציה). צילום: עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית, באמצעות פלאש 90
יהודי העולם רוצים ישראל "יהודית ודמוקרטית". בעיני רבים מהם מדובר בחיבור מהותי, ערכי. אין יהדות ללא דמוקרטיה – אבל אין טעם בקשר שלהם לישראל אם אינה יהודית. הם רוצים ישראל "דמוקרטית", אך אינם משוכנעים שהיא עומדת בסטנדרטים הראויים. זכויות הפרט הן תנאי בל יעבור, ורבים מהם חושדים שישראל אינה מקפידה מספיק על שוויון בין יהודים ללא יהודים.
הנתונים האלה עולים מדו"ח של המכון למדיניות העם היהודי, שערך בירור רחב היקף בקהילות יהודיות בעולם – ברזיל, דרום אפריקה, בריטניה, צרפת וצפון אמריקה. מחברו העיקרי, שמואל רוזנר (השגריר אבי גיל ניהל את הפרויקט עם רוזנר), כותב ב-The Post כי הדו"ח הוגש ליו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, ולפרופ' רות גביזון, שמונתה על יד שרת המשפטים לחקור אם וכיצד ראוי לישראל לעגן את מצבה כמדינה "יהודית ודמוקרטית".
בעשרות סמינרים חזרו המשתתפים ודיברו על הרבנות הראשית, על גיור ונישואים, על יחס לרפורמים ולקונסרבטיבים, על חקיקה דתית, על הדרת נשים
לפי הדו"ח, רבים מיהודי העולם מסתייגים מהכיבוש הישראלי, מההתנחלויות ומהאופן שבו ישראל מנהלת משא ומתן עם הפלסטינים. "המסר החריף יותר שמשגרים יהודי העולם איננו מדיני – אלא לאומי-תרבותי", כותב רוזנר. "אם ישראל היא מדינת העם היהודי, יש לתמוה מדוע היא מתנכלת ל'יהודיות' של מרבית העם היהודי בעולם. מדוע נתנה לכת קטנה ונחושה של יהדות קנאית להשתלט על המרחב היהודי שלה.
"בעשרות סמינרים, עם מאות יהודים, על פני שעות רבות של דיונים, חזרו המשתתפים ודיברו על הרבנות הראשית, על גיור ונישואים, על יחס לרפורמים ולקונסרבטיבים, על חקיקה דתית, על הדרת נשים. עמדת הרוב עלתה מהם בקול צלול, ולעתים קרובות גם כעוס: אם אתם מדינת הלאום היהודי, והלאום הזה כולל גם אותנו, אזי הגדרת ה'מהו יהודי' שלכם צריכה להתחשב בהגדרת ה'מהו יהודי' שלנו".
למאמר המלא