עוצר שבת

אוטובוסים בשבת – לא רק לבילויים

אזרחים רבים המלווים קרובים חולים נאלצים להישאר בבית החולים כל השבת בגלל העדר תחבורה ציבורית, כותב מתי אהרוניאן ב-ynet

תחנת אוטובוסים ברחוב אלנבי בתל אביב. צילום: סרג' אטל, פלאש 90תחנת אוטובוסים ברחוב אלנבי בתל אביב (צילום אילוסטרציה). צילום: סרג' אטל, פלאש 90

רבים מתושבי ישראל זקוקים לתחבורה ציבורית בשבת לא כדי לנסוע לים או להגיע למסיבות, אלא לצרכים חיוניים, כמו טיפול בבן משפחה חולה. כך כותב מתי אהרוניאן במאמר ב-ynet, שבו הוא מתאר את הקושי שחווה בגלל העדר תחבורה ציבורית בשבת בתקופה שבה ליווה את הוריו שהיו מאושפזים זמן רב בבתי חולים ובמוסדות שיקומיים.

אביו ואמו של אהרוניאן, סטודנט לביופיסיקה ולמדעי היהדות באוניברסיטת בר אילן, מורה ופעיל חברתי, הלכו לעולמם בגלל מחלות קשות שהצריכו אשפוז ממושך.

לדבריו, הוא שהה ליד מיטתם בעיקר בלילות, ובבקרים נהג לשוב לעיסוקיו. אבל בשבתות לא יכול היה לחזור לביתו – מכיוון שאין אוטובוסים ואף לא מוניות שירות ועלות הנסיעה במונית גבוהה מדי. "כך מצאתי את עצמי, שבת אחרי שבת, מגיע לבית החולים לפני כניסת השבת ונשאר עד צאת השבת, לבד, בלי מקום מסודר ללון ולרוב גם בלי אוכל ושתייה", הוא כותב.

מצאתי את עצמי מגיע לבית החולים לפני כניסת השבת ונשאר עד צאת השבת, בלי מקום מסודר ללון ולרוב גם בלי אוכל ושתייה

דרוש שינוי לטובת אזרחים שצריכים להגיע למקומות חשובים בשבת ואין ברשותם רכב פרטי או שאינם יכולים לשלם בעד נסיעה במונית, כותב אהרוניאן. הטענה שאין מקום לתחבורה ציבורית סדירה בשבת מכיוון שישראל היא מדינה יהודית – שמעלים גם אזרחים רבים שאינם שומרי שבת – היא צביעות לשמה, הוא טוען.

"המדינה תהיה יהודית גם אם לי, לחברי הסטודנטים ולחברי מעוטי היכולת האחרים יהיה איך להגיע למחוז חפצם בכל מהלך השבוע. רק שמדינה יהודית כזו תהיה גם קצת יותר דמוקרטית, סובלנית, שמיטיבה עם כל אזרחיה", כותב אהרוניאן.

הדרישה לתחבורה ציבורית בשבת, הוא מסכם, אינה נובעת מרצון ילדותי לעשות דווקא, אלא מצורך. אין הצדקה לכליאת ציבור שלם בבתים בשבת ואין זה תפקידם של חלק מהאזרחים לקבוע את אורח חייהם של השאר. כל אחד צריך לכבד את אורח החיים והאמונות של האחרים.

למאמר המלא



איך תוכל לפעול?