מעשה קניין
קנייה של מיניות האשה
בנישואין על פי ההלכה, כותבת בתיה כהנא-דרור ב"הארץ", הגבר קונה לו בלעדיות על מיניותה של האשה. לכן המאבק להתרת עגונות הוא תמצית המאבק לשחרור כל אשה יהודייה
02/03/2017 18:16
תגיות: מסורבות גט · מבוי סתום · בתיה כהנא-דרור · בתי הדין הרבניים · גירושין
הפגנה נגד בתי הדין הרבניים (צילום אילוסטרציה). צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
לפי נתונים שפרסמו לאחרונה בתי הדין הרבניים, בחמש השנים האחרונות יש בישראל יותר גברים מסורבי גט מנשים מסורבות גט. גם אם הנתונים נכונים, אי אפשר לומר שבבתי הדין הרבניים לא קיימת שום אפליה של נשים, כותבת בתיה כהנא-דרור ב"הארץ".
כהנא-דרור, מנכ"לית ארגון מבוי סתום, מבהירה כי המאבק נגד אפליית נשים בבתי הדין הרבניים אינו קשור למספר מסורבי הגט, אלא לפער בין הפתרונות שניתנים למסורבי גט לבין העדר פתרונות למסורבות גט. "בעוד שלכל אחד מבין 427 הגברים מסורבי הגט יש פתרון, 382 הנשים מסורבות הגט 'תקועות' במצבן בלי יכולת להיחלץ ממנו", היא כותבת.
לדוגמה, מסורב גט רשאי לקבל היתר רשמי מהרבנות לשאת אשה שנייה בלי שהדבר יגרור סנקציות הלכתיות ואילו נשים
בעוד שלכל אחד מבין 427 הגברים מסורבי הגט יש פתרון, 382 הנשים מסורבות הגט 'תקועות' במצבן בלי יכולת להיחלץ ממנו
אינן יכולות לעשות זאת. לפני הנתונים של בית הדין הרבני, 120 ממסורבי הגט קיבלו היתר לשאת אשה שנייה. מנגד, אף מסורבת גט לא קיבלה היתר כזה. רק ב-69 מקרים הטילו בתי הדין עונש מאסר על גבר שסירב לתת גט לאשתו.
לפי ההלכה, כותבת כהנא-דרור, הקשר המשפטי שנוצר בין גבר לאשה בעת הנישואים הוא מעשה קניין. "באמצעות הקידושין קונה הבעל את הבלעדיות על מיניותה של האשה. וכמו בכל מעשה קניין, רק בעל הקניין הוא גם בעל הזכות 'להיפטר' מקניינו, לשחררו או להעבירו הלאה... לעתים נשים נאלצות לפדות את עצמן בכסף בתמורה לקבלת גט, וכל זאת בהכשר הרבנות".
לדבריה, המאבק לשחרור עגונות הוא תמצית המאבק לשחרור כל אשה יהודייה באשר היא. "כל עוד הנישואין היהודיים הופכים את הנשים לקניין של בעליהן, לא יתאפשר שוויון אמיתי בין איש לאשה, גם לא בתחומים אחרים".
למאמר המלא