מצעד החוקים המפלים

היהודית על חשבון הדמוקרטית

הציונות הדתית פועלת לקעקע את הקשר בין הגדרת ישראל כמדינה יהודית להגדרתה כמדינה דמוקרטית, כותב שאול אריאלי ב"הארץ"

מאחז גבעת גל יוסף בשומרון. צילום: ציון הלוי, ויקיפדיהמאחז גבעת גל יוסף בשומרון (צילום אילוסטרציה). צילום: ציון הלוי, ויקיפדיה

בשנים האחרונות יש המערערים על תוקפו של צמד המלים "יהודית ודמוקרטית" כתיאור הולם למדינת ישראל. חסידי מדינת כל אזרחיה מצד שמאל, כותב שאול אריאלי ב"הארץ", טוענים כי יש סתירה בין המושג מדינה יהודית למושג מדינה דמוקרטית. חסידי תהליך ההדתה מצד ימין סבורים כי יש להנהיג בישראל מדינה יהודית ולמעשה למחוק את המונח דמוקרטית מהגדרת המדינה.

החלטת החלוקה של האו"ם, מזכיר אריאלי, קבעה כי יוקם בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, "בתנאי ברור שלא ייעשה שום דבר העלול לפגוע בזכויות האזרחיות והדתיות של עדות לא יהודיות". ברור, לדברי אריאלי, שבתקופת המנדט הבריטי ולקראת הקמת המדינה הקהילה הבינלאומית וההנהגה הציונית לא סברו שיש סתירה בין מדינה יהודית למדינה דמוקרטית, כפי שהתחייבה ישראל במגילת העצמאות.

הציונות הדתית, אנשי גוש אמונים לדורותיהם, פועלים לקעקע את הקשר בין יהודית לדמוקרטית, כותב אריאלי. הם מבקשים להכפיף את המושג "דמוקרטית" למושג "יהודית" ולספח את השטחים הכבושים ולקיים משטר מפלה כלפי הפלסטינים.

לגישתם של אנשי היהדות הלאומנית המשיחית, רק הם מבינים את מהלכיו של אלוהים בפוליטיקה של מטה... ולפיכך הם הנבחרים להוביל את עם ישראל

 "לגישתם של אנשי היהדות הלאומנית המשיחית, רק הם מבינים את מהלכיו של אלוהים בפוליטיקה של מטה", כותב אריאלי. "ולפיכך, הם הנבחרים להוביל את עם ישראל ויש להקצות יותר משאבים לחינוכם".

לדבריו, קיום צמד הזהויות – יהודית ודמוקרטית – בישראל, מותנה בכמה מבחנים: מעמד הדת במדינה ובפוליטיקה, זכויות המיעוטים, זכויות הנשים ומעמדן.

מצעד החוקים המפלים והגזעניים שמקדמת הכנסת הנוכחית, כמו חוק ההסדרה, מקרב את היום שבו ישראל לא תוכל יותר להגן על השילוב בין "יהודית" ל"דמוקרטית". "מגמות אלה מונעות על ידי פוליטיקאים, המפרשים את הדמוקרטיה כזכות הרוב לקבל כל החלטה. זהו מצעד אנטי־דמוקרטי, הגורס: אם לא שיכנעת – תשמיץ, תשתיק ותוציא אל מחוץ לחוק", מסכם אריאלי. "העולם נתפש כג'ונגל, שההיגיון השולט בו הוא 'משחק סכום אפס'. פחות למחנה השני משמעו יותר למחנה שלי. מי שאינו תומך בי הוא בהכרח נגדי. אין מקום לשונה ולאחר, לא במישור החברתי ולא במישור המדיני".

למאמר המלא



איך תוכל לפעול?