לפי ההלכה, מחוץ לחוק

נישואים לפי ההלכה ובלי הרבנות יוצאים מהמחתרת

מאות זוגות בישראל מתחתנים לפי כל כללי ההלכה, בלי להירשם לנישואים ברבנות

הרב אברהם דב לוין. צילום: אני יצרתי, ויקיפדיההרב אברהם דב לוין. צילום: אני יצרתי, ויקיפדיה

חנה, בת 31, התחתנה לפני כחודש בנישואים פרטיים בטקס שנערך לפי כל כללי ההלכה, בלי להירשם לנישואים ברבנות. "יכולנו בקלות להתחתן בצרפת או בארצות הברית. בעלי עלה לפני שלוש שנים מבוסטון ואני עליתי לפני שמונה שנים מצרפת", אמרה חנה ל"ידיעות אחרונות". "אבל חשבנו שזה לא נכון. שמוטב להתחתן בישראל בנישואים פרטיים, ובינתיים להיות מוגדרים רשמית רק כידועים בציבור. ייתכן שבהמשך נפנה לבג"ץ כדי שהמדינה תכיר בנישואים שלנו".

נישואים כאלה נחשבים עבירה על החוק, מכיוון שחוק שיפוט בתי הדין הרבניים קובע כי נישואים יכולים להיערך רק על פי הכללים ההלכתיים האורתודוקסיים. התיקון לחוק פקודת הנישואים קובע כי העונש שאפשר להטיל על מי שלא רשם נישואים לעצמו או נישואים שסידר לאחר הוא שנתיים מאסר.

נישואים רפורמיים, נישואים קונסרבטיביים או נישואים בטקס אזרחי-חילוני אינם נחשבים נישואים לפי החוק. לכן מי שעורך אותם אינו מסתכן במאסר והזוגות שנישאו בחתונות כאלה נחשבים ידועים בציבור. רק מי שנישא כהלכה, אך לא דרך בתי הדין הרבניים, מסתכן במאסר.

אבל בשבועות האחרונים רבנים וגופים שסייעו לעשרות זוגות להינשא כהלכה אבל לא במערכת האורתודוקסית הרשמית, שפעלו עד כה בחשאי, יוצאים מהמחתרת. את המגמה של הוצאת הנישואים ההלכתיים הפרטיים מהמחתרת מובילים עורכת הדין בתיה כהנא־דרור, פמיניסטית מוצהרת, אורתודוקסית ליברלית וראש ארגון "מבוי סתום" המסייע למסורבות גט; והרב אברהם דב לוין, ליטאי חרדי ממאה שערים ואב בית הדין הפרטי "ירושלים".

כהנא־דרור פועלת לקידום נישואים שוויוניים, שבהם גם לנשים יש תפקיד בטקס החתונה ושמאפשרים לאשה להשתחרר מהם בלי תלות מוחלטת ברצון הבעל. לוין רוצה להחיל על הנישואים אמות מידה הלכתיות מחמירות וחושב שנישואים דרך הרבנות הראשית אינם כשרים לפעמים. שניהם משתפים פעולה כדי לשבור את המונופול של הרבנות הראשית על נישואים וגירושים בישראל.

בשנים האחרונות מאות זוגות, אולי אלפים, חלקם חרדיים או דתיים־לאומיים, נישאים באופן פרטי בלי להירשם. כהנא־דרור מפנה זוגות שמבקשים להינשא באופן זה אל בית הדין של הרב לוין, שבו עורכים לזוג בירור יהדות ובדיקת רווקות. אחרי שקיבלו אישור

הרב לוין: המונופול של הרבנות הראשית הוא רע מאוד. כל בית דין רבני צריך לפרש את ההלכה איך שהוא רוצה

 להינשא, חותמים בני הזוג על הסכם קדם־נישואים במשרדי "מבוי סתום".

"לא נוח ולא מתאים לנו לעבוד עם הרבנות ואני לא רוצה להזדקק לה", אמר הרב לוין. "יש דברים עקרוניים וחשובים מאוד מבחינה הלכתית שברבנות מטייחים, ומצד שני מקפידים שם על כל מיני דברים שלא צריך בכלל להקפיד. המונופול של הרבנות הראשית הוא רע מאוד. אני מאמין שכל בית דין רבני צריך לפרש את ההלכה איך שהוא רוצה. מצדי שזה יהיה גם בית דין רפורמי, העיקר שלנו החרדים ייתנו לחתן לפני אמונתנו. אסור לכפות עלינו להינשא דרך הרבנות כמו שאסור לכפות על הרפורמים".

כהנא־דרור והרב לוין אינם מוטרדים מכך שהם פועלים בניגוד לחוק. "בחוק כתוב בית דין רבני. אני בית דין רבני", אמר הרב לוין. "לא כתוב 'בית דין רבני של הרבנות הראשית לישראל'".

"אנחנו אזרחים שומרי חוק, אבל יש פה סיטואציה בלתי אפשרית שמחייבת אותנו לפעול בתחום האפור של החוק. זה שיגעון להמשיך ולשלוח נשים להינשא ברבנות, כשכל אחת עלולה בפוטנציאל להיות עגונה או מסורבת גט כל חייה", הוסיפה כהנא־דרור.

הרב אלי פישר ערך עד היום עשר חופות הלכתיות פרטיות. "עד שזה יגיע לבית משפט אי־אפשר לדעת בבירור אם אני עובר על החוק", הוא אמר. "אף אחד לא נעצר ולהערכתי אף אחד גם לא ייעצר. הרי הזוג הראשון והרב הראשון שייעצרו ייהפכו מיד לגיבורי המחאה נגד הממסד הרבני. הרבנות, שרוצה לשמור על שקט ועל הסטטוס־קוו, לא באמת רוצה את זה".

מהמשרד לשירותי דת ומהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה: "ההתקפה על שירותי הדת בישראל היא חלק מקמפיין נואש של גופים פרטיים בעלי אינטרסים כלכליים ואחרים. לשמחתנו, רובו ככולו של הציבור בישראל ממשיך לבחור להינשא באופן המסורתי באמצעות רב ולהירשם כחוק במועצות הדתיות.

"לשון החוק בעניין זה הינה חד משמעית. סעיף 7 לפקודת הנישואין והגירושין (רישום) קובע כי 'כל שאינו דואג לרישום נישואיו או גירושיו, או לרישום הנישואין או הגירושין שהוא סידר לאחר, דינו – מאסר שנתיים'. המשרד יפעל בעניין מול רשויות החוק".

לכתבה ב"ידיעות אחרונות"



איך תוכל לפעול?