ממלכתיים אבל פחות
הורים דורשים: זרם חינוך חילוני
כ-30 אנשי אקדמיה, מורים ואנשי חינוך מבקשים לקדם אוטונומיה חינוכית לחילונים, בתקופה של השתלטות דתית-לאומית על מערכת החינוך
01/03/2016 18:43
תגיות: חינוך חילוני · חינוך ממלכתי · משרד החינוך · נפתלי בנט · רם פרומן
ישר החינוך, נפתלי בנט, בדיון באוניברסיטה העברית בהר הצופים. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
לפני כמה שבועות נפגשה קבוצה של אנשי חינוך כדי לקדם את הקמתו של זרם חינוך חילוני עצמאי. בפגישה השתתפו כ-30 אנשי אקדמיה, מורים ומנהלי בתי ספר, שמבקשים להילחם בהשתלטות הדתית־הלאומית על החינוך הממלכתי.
"הזרם הממלכתי בחינוך קם מתוך תפיסה שהציבור החילוני הוא הרוב ההגמוני, ואין לו שום צורך בהגנות שניתנות למיעוט", אמר ל"הארץ" יו"ר "הפורום החילוני", רם פרומן. "המצב הזה השתנה. לציבור החילוני... אין מסגרת שמתאימה לערכיו... יותר אנשים מבינים שנדרשת עכשיו מערכת חדשה, המותאמת לעולם הערכים שלהם".
רוב משתתפי הכינוס היו הורים לילדים במערכת החינוך הממלכתית. רובם אמרו שהם "הורים מודאגים" ודיברו על מגמה של הדתה בבתי הספר ועל מסרים ששולח משרד החינוך בראשות נפתלי בנט, בגנות החשיבה העצמאית ובזכות הצייתנות.
היוזמה קמה, בין השאר, על רקע שכתוב ספר האזרחות, שבו הודגש הממד היהודי של המדינה על פני הממד הדמוקרטי שלה.
לתלמידים שלי אין בסיס הידע שמאפשר לפתח זהות חילונית. רק מעטים יודעים מה המשמעות של הומניזם
משתתפי הפגישה הסכימו על חמישה עקרונות שיסייעו להם לקדם זרם חינוך חילוני עצמאי: חסימת כניסתן של עמותות אורתודוקסיות לבתי הספר הממלכתיים; חינוך לדמוקרטיה, ליברליזם והומניזם מגיל צעיר; הרחבת הלימודים במדעי הרוח, האמנויות, מדעי החיים והמדעים המדויקים; היפתחות לאוניברסלי ולא רק למקומי; ויצירת אקלים חינוכי חילוני, ביקורתי ומאתגר.
בן לב־קדש, מורה להיסטוריה בתיכון לאמנויות בירושלים וחבר בצוות ההיגוי של "הפורום החילוני", לא מאמין שעוד אפשר להגן על הציבור החילוני בתוך המערכת הממלכתית. "בשיעורים שלי אני מתאמץ ללמד נרטיבים שונים, אבל זה נעשה קשה יותר משנה לשנה" אמר לב־קדש. "מלחמת 1967, למשל, לא מופיעה כבר הרבה זמן בחומר שנלמד לבחינת הבגרות... לתלמידים שלי אין בסיס הידע שמאפשר לפתח זהות חילונית. רק מעטים יודעים מה המשמעות של הומניזם. מערכת החינוך מלמדת אותם לא לשאול שאלות".
לכתבה ב"הארץ"