איפה הן?
הנשים נעלמו מלוחות המודעות בירושלים
מפרסמים מעדיפים להימנע מפרסום מודעות שבהן נראות נשים, כדי לא להתעמת עם החרדים בעיר
24/10/2011 13:45
תגיות: ירושלים · כרזות פרסום · נשים
מודעה לקראת צעדת ירושלים. נעליים גבריות, ללא נשים. צילום:
zeevveez, flickr
בלוחות המודעות ובשלטי החוצות בירושלים מככבות בזמן האחרון נעליים. במודעות שפורסמו לקראת צעדת ירושלים נראות שתי נעליים של גבר הולך. במודעות המפרסמות הופעת מחול מוצגת נעל ריקוד. אורי אילון, רב קונסרבטיבי ופעיל למען הפלורליזם בעיר מטעם תנועת "ירושלמים", אומר שהנעליים, כמו טכניקות פרסום אחרות, נועדו להסתיר את העובדה שבירושלים אין כמעט נשים על לוחות המודעות ושלטי הפרסום.
דוגמניות בלבוש חושפני נעלמו משלטי הפרסום בירושלים לפני שנים, בעקבות המאבק שניהלו נגדן חרדים, שכלל ריסוס של מודעות. אבל בחודשים האחרונים לא נראות כלל נשים על לוחות המודעות, גם לא בלבוש צנוע.
בעיריית ירושלים מכחישים כל טענה על שינוי במדיניות הפרסום העירונית ומציגים כמה קמפיינים שבהם השתתפו נשים. עם זאת, כותב ניר חסון ב"הארץ", מקורות בעולם הפרסום והיח"צנות בעיר מודים שנשים הודרו לחלוטין מהמרחב של לוחות המודעות. לדוגמה, במסע הפרסום להתנהגות בטוחה בכבישים שבהם עוברת הרכבת הקלה נראים צמדי תאומים, בהתאם לסיסמה "זהירות כפולה". במודעות מופיעים ילדים, צעירים וחרדים, כולם גברים.
גם על יריעות הסוכה שהקימה העירייה בכיכר ספרא היו תמונות של גברים בלבד. אפילו בפרסום לקראת פסטיבל "אתנה", אירוע
ורד ליון-ירושלמי, בעלת משרד לייעוץ תקשורתי: כולנו חוטאים בזה. אתה אומר לעצמך, 'מה אני צריך את הכאב ראש הזה'
להעצמה נשית ביוזמת משרד החינוך ובשיתוף העירייה, לא נראות נשים.
לפי חסון, נראה שמי שמוביל את המגמה הם המפרסמים הפרטיים, שמעדיפים להימנע מהצגת נשים במודעות ולא להתמודד עם הזעם החרדי. "הצנזורה הופכת להיות צנזורה עצמית. מראש אתה מחליט שלא לפרסם תמונה של רקדנית כדי שלא תרוסס", אומר אילון. "כולנו חוטאים בזה", מודה ורד ליון-ירושלמי, בעלת משרד לייעוץ תקשורתי בירושלים. "אתה אומר לעצמך, 'מה אני צריך את הכאב ראש הזה'... זה נורא קל לפרסם מודעה ללא נשים". אילון הקים לאחרונה קבוצת פייסבוק תחת השם "לא מצונזרת", שמוחאת על הדרת הנשים מהמרחב הציבורי בירושלים.
בעיריית ירושלים דחו את הטענות ומסרו: "עיריית ירושלים מפרסמת נשים הן בשלטי חוצות, הן במודעות בעיתונות והן בחוברות הנשלחות לבתי התושבים, ויעידו על כך שלטי החוצות המוכרים לכל תושב בעיר, כמו קמפיין מרתון ירושלים עם נשים רצות, קמפיין 'משהו טוב קורה בירושלים' עם תמונות נשים, קמפיין בירת הנוער עם תמונת הזמרת חגית יאסו ועוד רבים".
לידיעה המלאה