המרוץ אחרי החותמת
הבד"צים – חלק מהיהדות החדשה שיצרו הקנאים החרדים
מדוע החברות הגדולות במשק מוכנות לעשות הכל כדי להשיג כשרות מהדרין
17/03/2011 07:17
תגיות: כשרות מהדרין · בד"ץ העדה החרדית · חדו"ש
רבנים חרדים בירושלים בודקים מכונה לטחינת קמח למצות. צילום: קובי גדעון, פלאש 90
"כשרות המהדרין היא חלק מהיהדות החדשה, שנוצרה על ידי החברה החרדית בישראל. כמו תנועת הצניעות, כמו חברת הלומדים", אומר שחר אילן, סמנכ"ל למחקר ולהסברה של עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון. "זה קורה מכמה סיבות: אחת מהן היא שהכוח הכלכלי החרדי גדל ומאפשר את זה, והשנייה היא שאין ציבור גדול ומאורגן שחשוב לו לא לאכול מהדרין. החברות החילוניות, מצדן, חושבות שזה יגדיל את הרווח, או חוששות לאבד שוק למתחרים".
בשנים האחרונות הפכו החרדים מנישה צרכנית זניחה לכוח משמעותי, שכל החברות הגדולות מחזרות אחריו, כותבת נעמי דרום ב"TheMarker". סקר שערכו העיתון "המבשר" ומכון דחף, שתוצאותיו פורסמו השנה, בדק את המותגים המועדפים על הציבור החרדי ומצא בראש הרשימה את תנובה, אסם וקוקה קולה.
שחר אילן: הכוח הכלכלי החרדי גדל ומצד שני אין ציבור גדול ומאורגן שחשוב לו לא לאכול מהדרין
החברות הגדולות במשק מוכנות לעשות הרבה כדי לקנות את לבו של הציבור החרדי. בתחום המזון, הצעד הראשון בכיוון הוא רכישת חותמת כשרות מהדרין. המגמה הזאת מפרנסת תעשיית ענק של גופי כשרות פרטיים, שבודקים כל מרכיב בשרשרת הייצור.
בד"ץ העדה החרדית הוא אחד הגופים החזקים בעולם הכשרות המהודרת, ורבות מהחברות הגדולות במשק מבקשות להשיג את חותמתו על מוצריהן. הבד"ץ הוא גוף הכשרות הוותיק ביותר בישראל, וחותמת שלו תכשיר את המוצר בקרב אחוז גבוה מבין כ-700 אלף החרדים בארץ. כוחו של הבד"ץ גורם, למשל, לבעלי רפתות להאכיל את הפרות במזון שאינו מכיל גרעיני חיטה זמן רב לפני פסח, למאפיות להתקין מסננים מיוחדים כדי למנוע חדירת תולעים לקמח ועוד.
לכתבה המלאה ב"TheMarker"