ממשלה בעד הפרדה מרצון

הרב רגב: לבנת פספסה הזדמנות. ההמלצות מאכזבות

הצוות הבין-משרדי למניעת הדרת נשים, בראשות לימור לבנת, לא המליץ לאסור הפרדה בין נשים לגברים בתחבורה הציבורית

חברת מועצת עיריית ירושלים ,רחל עזריה ופעילות ארגוני נשים מפגינות נגד קווי ההפרדה 20.09פעילות ארגוני נשים מפגינות בירושלים נגד קווי ההפרדה

הצוות הבין-משרדי למניעת הדרת נשים, בראשות השרה לימור לבנת, נמנע מלאסור הפרדה בין נשים וגברים בתחבורה הציבורית. ההמלצות שהגיש הצוות לממשלה חוזרות למעשה על הנחיות שפרסם בג"ץ לפני שנה, ולפיהן מותרת הפרדה מרצון בקווים המשרתים בעיקר את הציבור החרדי.

על-פי ההמלצות שהגיש הצוות, נכתב ב-ynet, חברות התחבורה הציבורית יחויבו להתקין שלטים קבועים, המסבירים כי לכל נוסע עומדת הזכות לשבת בכל מקום שיבחר. ההבדל היחיד בין המלצת הצוות לפסיקת בג"ץ מינואר 2011, הוא שכעת נדרשות החברות להתקין "שלטים שאינם בני הסרה" – בניגוד למדבקות ששימשו לכך עד כה.

בתגובה על ההמלצות אומר מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב: "ועדת לבנת פספסה את ההזדמנות להתמודד באומץ ובנחישות עם התופעה הרעילה והמגונה של הדרת נשים בשם הדת. גם אם נקבל שהיו לה כוונות טובות, המלצותיה פושרות ומאכזבות ומעדיפות את שלום הקואליציה על שלום הנשים וכבודן".

לדברי רגב, "בכך ממשיך הדו"ח שורה של דו"חות של ממשלת נתניהו בתחום הדת והמדינה, שהתיימרו לפתור בעיות אבל רק הנציחו אותן. חמור במיוחד שהצוות החליט שלא לאסור כליל על הפעלת קווי ההפרדה ולהמשיך במלאכת ההונאה העצמית כאילו אפשרית הפרדה וולונטרית. גם הסירוב להתערב בנושא הדרת נשים מפרסומות בלתי נסבל, וההמתנה לפסיקת בג"ץ בנושא מיתממת ומיותרת".

ניצב ניסו שחם: התופעה, כפי שידועה לנו, לא משקפת ממש את גודל הדבר הנורא הזה. וזה דבר איום ונורא

המנכ"ל בפועל של משרד התחבורה, אלכס לנגר, טוען כי מאז פסק הדין של בג"ץ בעניין, הדרת הנשים באוטובוסים פחתה במידה משמעותית. ב-2011 ערכו בקרי המשרד 4,250 ביקורת בקווים שבהם נהוגה הפרדה. בחלק מהמקרים הבקר או הבקרית ישבו במכוון בחלק "לא נכון" של האוטובוס. במשרד טוענים כי ב-56 מקרים, הנוסע או הנוסעת הסמויים התבקשו לשבת במקום אחר.

אבל ארגוני נשים ורבים אחרים טוענים כי היקף התופעה גדול משמעותית. במרכז הרפורמי לדת ומדינה אומרים כי פסיקת בג"ץ מ-2011 לא שינתה את המצב, וכי עדיין נהוגה הפרדה כפויה בחלק מקווי האוטובוס. גם במשטרה מעריכים כי התופעה נפוצה מכפי שעולה מדיווחי משרד התחבורה. ניצב ניסו שחם, מפקד מחוז ירושלים במשטרה, אמר לאחרונה: "אני סבור שהתופעה, כפי שידועה לנו, לא משקפת ממש את גודל הדבר הנורא הזה. וזה דבר איום ונורא".

עידן יוסף כותב ב-News1, כי מוטב שהמסקנות האנמיות והעקרות של הצוות בראשות לבנת לא היו באות לעולם. "הציפייה היתה כי מסקנות הוועדה יעקרו מתוכנו, לפחות מתוך המרחב הציבורי שלנו, את תופעת הדרת הנשים. הזעם הלא-כבוש של לימור לבנת כנראה היה רק למראית עין, משום שבפועל היא נתנה גושפנקה לתופעות פסולות של הדרת נשים ולמעשה הנציחה את המצב הקיים", הוא כותב.

 לידיעה ב-ynet

למאמר ב-News1



איך תוכל לפעול?