צניעות גם לילדות

חידוש במאה שערים: ילדות טליבאן

המראה של ילדות עטופות בשכבות רבות מבהיר כי החרדים הקיצונים מחריפים את דרישותיהם בכל הנוגע לצניעות של נשים

אישה חרדית ששל מכסה את פניה עם ילדיה במאה שערים. 7.02.2011. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90אישה חרדית עטויה שאל עם ילדיה במאה שערים (צילום אילוסטרציה). צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ההחמרה בהלכות הצניעות עוברת את כל הגבולות. לאחרונה נראו במאה שערים בירושלים גם ילדות קטנות, ולא רק נשים, כשגופן מכוסה שכבות ביגוד רבות המסתירות. המראה מבהיר כי התביעות של החרדים הקיצונים בכל הנוגע לצניעות של נשים הולכות ומחריפות, כותב יצחק טסלר ב-nrg.

הוא מציין שלפני שנה נתלו בשכונה פשקווילים הקוראים לנשים ללבוש מעל בגדיהן "שאל" (רדיד) – מעין שכמייה שמכסה את רוב הגוף. על פסק ההלכה שסימן את המגמה חתמו כמה רבנים חרדים, ובהם הרב יצחק טוביה וייס, ראש בד"ץ העדה החרדית.

כיסוי כל הגוף הנשי הוא מגמה שהחלה בשנים האחרונות בקבוצות שוליים, שסברו כי שמלות ארוכות וחולצות עם שרוולים ארוכים, בהתאם לקודים המקובלים בחברה החרדית, אינן צנועות מספיק. קבוצות אלה קבעו כי יש להתכסות בבגדים

לפני שנה נתלו בשכונה פשקווילים הקוראים לנשים ללבוש מעל בגדיהן "שאל" (רדיד) – מעין שכמייה שמכסה את רוב הגוף

שחורים מכף רגל ועד ראש. פסק ההלכה מהשנה שעברה היה הפעם הראשונה שבה רבנים מזרמים מרכזיים יותר של העדה החרדית (בעצמה פלג קיצוני) אימצו את קוד הלבוש המחמיר.

עם זאת, טסלר מזכיר כי הציבור החרדי, ברובו, דחה את פסק ההלכה הזה. בתקשורת עולה השאלה מדוע הרבנים החרדים שותקים לנוכח ההקצנה ולעתים אף מעודדים אותה. לדברי טסלר, הרבנים חוששים ממגמת החזרה בשאלה, מפחדים מהתרבות המערבית שעודדה בחודש האחרון אלף ישראלים לפשוט את בגדיהם בפומבי בשם האמנות, חוששים ממספרם הרב של חרדים שחוזרים בשאלה ומפחדים עוד יותר מהפסוודו-חרדים - חילונים הלבושים כחרדים שממשיכים לגור כאנוסים בחברה החרדית, כדי לא לפגוע במשפחה הרחבה, או מטעמי נוחות.

למאמר המלא



איך תוכל לפעול?